Közel 45 százalékkal nőtt az okostelefon-piac az előző év hasonló időszakához képest - jelenti a Gartner. A piac mérete 100 millió eladott darabról 144,4 millió darabra nőtt 2012 első három hónapjában, ami a teljes mobilpiac 34,4 százalékát teszi ki. Az okostelefonok részesedése gyorsan nő, egy évvel ezelőtt még 23 százalék volt globálisan, jövőre pedig várhatóan a teljes mobilpiac felét tehetik ki az ilyen készülékek.
Visszaáll a rend
Az előző negyedévben megbotlott az Android, piaci debütálása óta először csökkent szekvenciálisan a piaci részesedése. Mivel a két nagy platform gyakorlatilag csak egymástól szerez felhasználókat, a törés mögött az Apple kirobbanó teljesítménye állt, az új iPhone bemutatkozása és az ünnepi negyedév egymásra csúszása minden korábbinál nagyobb eladásokat hozott a cupertinói cég számára. Az iPhone 4S sikere azonban úgy tűnik, nem tudta érdemben visszavetni az Android növekedését, a Google operációs rendszerét 81 millió új okostelefon futtatta, szemben az előző év hasonló időszakának 36 milliós adatával.
Okostelefon-platformok eladásai (millió darab)
Az Android több mint duplázódó növekedésével az iOS tudta tartani a lépést, az Apple rendszere 16,9 millióról 33,1 millióra nőtt, részesedése pedig 16,9 százalékről 22,9 százalékra emelkedett. Ez utóbbi adat arra utal, hogy a hosszasan 15 százalék körül stagnáló részesedést sikerült tartósan 20 százalék fölé tornázni és ezen a szinten stabilizálni. Az iOS részesedését a jövőben tovább emelheti az iPad elképesztő táblapiaci sikere, a közös ökoszisztéma sok androidos felhasználót megtéríthet: az alkalmazásokat elegendő egyszer megvásárolni, az eszközök között egyre kiterjedtebb a szinkronizáció, a felület logikája és működése pedig megegyezik az iPhone és az iPad között. Az Android tovább folytatódó táblapiaci vergődése így hosszú távon a telefonpiacon is az Apple malmára hajthatja a vizet.
Symbian és BlackBerry
A két szebb napokat látott mobil operációs rendszer tovább folytatja a versenyt az eltűnésig, mindkettő drámaian veszít részesedéséből és az eladott darabszámból is. A Symbian helyzete sokkal rosszabb, az előző év hasonló időszakához képest a Nokia részesedésének kétharmadát elveszítette, így 27,7 százalék helyett az eladott okostelefonok 8,6 százaléka futtatja a rendszert. Az eladott készülékek száma is hatalmasat zuhant, 27,6 millióról 12,5 millióra. Ennek ellenére a Symbian még mindig a harmadik legnagyobb platformnak számít - köszönhetően a BlackBerry szintén nagyon gyenge teljesítményének. A kanadai Research In Motion operációs rendszere 13 százalékos részesedését 6,7 százalékra küzdötte le, a 13 milliós darabszám pedig 9,9 millióra csökkent.
A két rendszert hasonló részesedésükön kívül a jövőkép teljes hiánya is összeköti. A megfelelő gyártók mindkét rendszer mögül teljesen kivonultak, a Nokia a Windows Phone mögé állt be teljes mellszélességgel, a RIM pedig a nevében a jelenlegi rendszerrel azonos, egyébként a Nokiáéhoz hasonló teljes szakítást mutató BlackBerry 10 fejlesztésén dolgozik gőzerővel. A kérdés mindkét gyártó számára ugyanaz: a piac több mint 79 százalékát feloszotta egymás közt az Android és az iOS, a harmadik szereplő pozíciójára pedig legalább három jelentkező (WP7, BB10, Bada) van - ők pedig egymás esélyeit rontják.
Okostelefon-platformok piaci részesedése (százalék)
Jelenleg a legnagyobb kérdés, hogy év végéig a feltörekvő platformok fel tudják-e osztani maguk között a Symbian 8,6 százalékos részesedését, vagy az Android sikeresen felszívja azt is. Az év végéig várhatóan eltűnő operációs rendszer felhasználóinak megszerzésére jó esélye van a Nokiának, de az üzleti felhasználói réteg számára vonzó alternatíva lehet a BlackBerry is. A Symbian jelenlegi vásárlói azonban tipikusan az olcsó, operációs rendszerrel rendelkező telefont látják készülékeikben, így az Android vagy akár a Bada is komoly versenytárs lehet.
A semmiből hová?
A listán a két meglepetés a két legfiatalabb mobil operációs rendszer, a Samsung Badája és a Microsoft Windows Phone-ja. A meglepetés oka azonban a két rendszer esetében ellentétes: míg a dél-koreai Bada hihetetlen sebességgel robog előre és éves szinten több mint megduplázta a eladásait, a Microsoft részesedése továbbra is csökken, az eladások pedig stagnálnak. A Bada részesedése az egy év alatt 1,9 százalékról 2,7 százalékra nőtt, a darabszám pedig 1,9 millióról 3,8 millióra emelkedett. Ezzel szemben a redmondiak operációs rendszerei (Windows Phone és Windows Mobile együtt) 2,6 százalékról 1,9 százalékra estek, az eladások pedig gyakorlatilag stagnáltak, 2,6 millióról 2,7 millióra nőttek.
Mondanunk sem kell, hogy a Microsoft operációs rendszerének teljesítménye hatalmas csalódás. Az első negyedévben ugyanis semmilyen kifogással nem mentheti magát a szoftverház, a Nokia teljes mellszélességgel állt mellette, a megváltóként beharangozott Lumia 800 pedig tavaly ősszel jelent meg, az első negyedévben pedig világszerte elérhetővé vált - külső okokra tehát nem fogható a rendszer részesedésének csökkenése. Látványos kudarc tehát, hogy a marketingre költött százmillió dollárok egyelőre semmilyen kézzelfogható hatást nem gyakoroltak a rendszer sikerességére.
A Bada sikerére ugyanakkor kevés magyarázat létezik. A Samsung operációs rendszerének marketingjét néhány országra fókuszálta, a Dél-Koreai mellett Franciaországban és Lengyelországban is sikeres a platform - a világ többi táján azonban gyakorlatilag ismeretlen. A gyártó fokozatosan bővíti is a badás portfóliót, van már QWERTY billentyűzetes és olcsó kiadás is. Sejtésünk szerint az operációs rendszert a Samsung márkája és az androidos csúcstelefonoknál számottevően alacsonyabb ár teszi vonzóvá a vásárlók körében - van ugyanis a vásárlóknak egy egyre szélesedő rétege, akik nem tudják hová tenni az okostelefonos ökoszisztémák koncepcióját, számukra az Android nem jelent értelmezhető hozzáadott értéket.